Quinoa czyli inaczej komosa ryżowa lub znana także jako złoto inków. Jedna z najbardziej zdrowych roślin jaką świat widział. Wieki temu uprawiana przez Azteków i Inków a w ostatnich latach dzięki wielu badaniom i publikacjom nt jej niesamowitych właściwości stała się bardzo popularna wśród celebrytów i wszystkich osób mających fioła na punkcie zdrowego odżywiania, mniej więcej tak jak amarantus.

Trochę o właściwościach Quinoa

O jej wszystkich właściwościach napiszemy szerzej w innym poście teraz warto tylko wspomnieć, iż jest bogatym źródłem wapnia ( ma go więcej niż mleko i w dodatku jest on lepiej przyswajalny), magnezu, żelaza, miedzi, fosforu, witamin z grupy B, kwasów Omega -3, witaminy E. Ma wysoką zawartość błonnika oraz zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne czyli takie, które nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć i musi je pobierać z pożywienia . Jednym zdaniem… quinoa musi się znaleźć w naszym meanu.

Co można zrobić z Quinoa

Ano prawie wszystkie. Doskonale może zastąpić ryż czy kaszę, choć mi osobiście jako zamiennik do kaszy z gulaszem nie podeszła. Super się natomiast sprawdza się do faszerowania pomidorów, papryk, cukinii. Jako dodatek do sałatek czy nawet deserów. Dzisiejsza nasza propozycja to jako dodatek do chlebka zamiast pasztetu czy wędliny :).

Pasztet z Quinoa

Dzisiejsza propozycja to propozycja z cyklu co do chlebka. Pasztet z quinony może być świetną alternatywą dla wędlin, dla tradycyjnych pasztetów. Może też stanowić samodzielną przekąskę.

  • Czas przygotowania: 10 minut
  • Gotowanie qinony: 15 minut
  • Pieczenie: 1 h
  • Stopień trudności: łatwe
  • Cena: 15 zł

Składniki podstawowe:

  • 0,5 szklanki quinony ( nieugotowanej)
  • 500 g mielonego z indyka, kurczaka lub cielęciny
  • Papryczka chili,  lub inna ostra papryka
  • 1,5 cebuli
  • Szczypiorek, natka pietruszki
  • Koncentrat pomidorowy około 2 łyżeczek
  • Sól, pieprz, papryka słodka

DSC_1142

Przygotowanie:

  • Quinoę ugotować zgodnie z przepisem na opakowaniu ( proporcje są na ogół tak jak ryż)
  • Cebulę, papryczkę, szczypiorek, natkę pietruszki drobno posiekać, ja poszatkowałam w malakserze
  • Wymieszać wszystkie składniki i doprawić.
  • Dodatkowo włożyłam wszystko razem jeszcze na 3 minuty do malaksera i tak porządnie jeszcze razem „zmęczyłam”.
  • Gotową masę przełożyć do foremek wyłożonych papierem do pieczenia.
  • Na jednej foremce ułożyłam dodatkowo kawałek ciasta francuskiego.
  • Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 0 C. Piec około 1 h.

DSC_1144

Można podawać np. z sosem paprykowym

DSC_1197

Smacznego !!!