Pesel niektórych z nas pozwala pamiętać czasy kiedy raz w roku  w domu dochodziło do mega zabawy: rodzice kładli kapustę i zaczynało się…deptanie kapusty w beczce. Super zabawa. Potem domowe kiszenie kapusty odeszło trochę w zapomnienie w szale zmiany ustroju i powstawania tysięcy sklepów, rynków i ryneczków,  po to by wrócić znowu w erze szału na zdrową kuchnię bez  konserwantów.

W ubiegłym tygodniu udaliśmy się na  nieco dziwne warsztaty „ Fermentacja w kuchni roślinnej”. Tytuł brzmiał zachęcająco a ponieważ my również w tym roku dołączamy do grona dumnych posiadaczy własnej zdrowej kiszonej kapusty uznaliśmy, iż warto dowiedzieć się więcej.

I tak oto nieustanna ciekawość świata pozwoliła nam odkryć magiczny świat kiszonek. Spotkanie prowadziła p. Agata Bielska- niesamowita kobieta o niebanalnej pasji, pasji kiszenia niemalże wszystkiego. Z wykształcenia artystka, pewnie dlatego jej kiszonki można znaleźć na niejednej wystawie a z zamiłowania uczy jak zaprzyjaźnić się z dzikimi roślinami jadalnymi, rzadziej używanymi warzywami, ziołami, owocami, zbożami, oraz przybliża i oswaja dietetykę wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
Agata zmieniła nasze podejście do świata fermentacji. Pokazała, iż kisić można wszystko. I tak próbowaliśmy: kiszonych rzodkiewek, kukurydzy, kapusty białej i czerwonej, pomidorów czerwonych i zielonych a nawet kiszonego pesto bazyliowego. Oczywiście nie zabrakło koreańskiej kim-chi.

DSC_0927
DSC_0939

Uświadomiła nam również, iż kiszonki można przygotowywać  jednorazowe w mniejszych słoiczkach, które stanowią doskonałą przekąskę.
Na warsztatach zresztą każdy z nas przygotował własny słoiczek kim-chi.

DSC_0979
Agata przypomniała nam również jak olbrzymie korzyści mają kiszonki dla naszego zdrowia.

Właściwości zdrowotne kiszonek

Czy wiecie że

  • dzięki procesowi fermentacji witaminy i mikroelementy zawarte w produktach stają się łatwiej przyswajalne
  • kwas mlekowy i  enzymy obecne w kiszonkach działają oczyszczająco i wspierający  na układ trawienny- usprawniają trawienie, eliminują złogi, pomagają trawić tłuszcze i produkty pieczone z maki, nie dopuszczają do odkładania się cholesterolu
  • przywracają równowagę i pomagają utrzymać właściwą florę bakteryjną w jelitach
  • pomagają syntetyzować witaminę K i niektóre z grupy B
  • zwiększają zdolność przyswajania z  pokarmu wartościowych składników mineralnych takich jak: magnez, cynk, żelazo, wapń, fosfor.

Dlatego kiszenie czas zacząć !!! W oddzielnych postach zamieścimy  przepisy na kiszonki.

 

Na podstawie materiałów warsztatowych Agaty Bielskiej
www.miejskakuchniaroślinna.pl    MKR